Skolan som tar itu med problemen - innan eleven råkar illa ut
Fakta
Hela reportaget från Örsundsskolan publiceras i nästa utgåva papperstidningen, Föräldrakraft nr 6, som utkommer 10 december 2010. Reportaget ingår i ett skoltema.
En skola som upptäcker problemen redan innan eleven själv gör det, anpassar undervisningen och sedan följer upp eleven under hela skoltiden.
Örsundsbroskolan har bevisat att det är möjligt.
Örsundsbroskolan har bevisat att det är möjligt.
Lärare, logopeder och föräldrar - alla har de velat hylla Örsundsbroskolans satsning på tidig hjälp mot läs- och skrivsvårigheter.
Skolan nominerades från flera håll till Bertil Hults pris, för dess arbete med att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. Och till slut beslöt juryn att utse skolan till vinnare.
Skolan nominerades från flera håll till Bertil Hults pris, för dess arbete med att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. Och till slut beslöt juryn att utse skolan till vinnare.
Hela skolan, med sina 460 elever från förskoleklass till och med årskurs 9, har haft glädje av det framgångsrika arbetet.
Örsundsbro är ett litet okänt samhälle någon mil från Enköping. Och skolan ser ut som vilken landsbygdsskola som helst. Men nu har några eldsjälar inom dess väggar lyckats sätta Örsundsbro på kartan.
Allt fler upptäcker att Örsundsbroskolan har kommit på något nytt och spännande när det gäller att lindra läs- och skrivsvårigheter.
Allt fler upptäcker att Örsundsbroskolan har kommit på något nytt och spännande när det gäller att lindra läs- och skrivsvårigheter.
I korthet kan skolans satsning beskrivas så här:
* Alla barn ”screenas” i förebyggande syfte redan i förskoleklass.
* De som behöver extra hjälp får insatser redan från förskoleklass och följs sedan upp under hela grundskolan.
* Nästan alla insatser ges i klassrummet tillsammans med hela elevgruppen för att alla ska vara delaktiga.
* Specialpedagogen utför praktisk forskning mitt i verksamheten och lärarna får ständig feedback.
* Alla barn ”screenas” i förebyggande syfte redan i förskoleklass.
* De som behöver extra hjälp får insatser redan från förskoleklass och följs sedan upp under hela grundskolan.
* Nästan alla insatser ges i klassrummet tillsammans med hela elevgruppen för att alla ska vara delaktiga.
* Specialpedagogen utför praktisk forskning mitt i verksamheten och lärarna får ständig feedback.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar