Fyllefilter på Facebook
Uppdaterat 2010-11-02 16:40. Publicerat 2010-11-02 14:12
För den som en gång publicerat alkoholdränkta pinsamheter i sin statusrad på Facebook finns nu en räddning – fyllefiltret. Det skriver Göteborgs-Posten.
Dela med andra:
DN TEMAN I ARTIKELN
I dagsläget finns ungefär fyra miljoner Facebook- och Twitter-konton i Sverige.
Systembolagets dotterbolag IQ har kommit på ett fyllefilter som ska stoppa användaren från att göra bort sig alltför mycket i fyllan och villan.
Filtret, som kopplas till Facebook-kontot, går ut på att användaren får göra ett mindre motoriskt test innan statusen uppdateras. Får användaren godkänt följs statusraden av etiketten ”Detta inlägg är fyllefiltrerat”.
Om användaren får underkänt men ändå publicerar statusraden så visas texten att inlägget inte är fyllefiltrerat och bör tas med en nypa salt.
– Åsikter och tankar som sprids på Facebook efter ett par glas kan ge värre och mer långvarig baksmälla än huvudvärk, säger IQ:s vd Ann-Therése Enarsson till GP.
– Många väljer allt oftare att statusuppdatera på fest eller på krogen, fortsätter hon. Vi hoppas att Fyllefilter kan åstadkomma eftertanke och reflektion kring alkohol och sociala medier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar